ایدئولوژی مرکزی یا ارزشهای مرکزی که خمیرمایۀ دیدگاه آذر آب را تشکیل میدهد، در اصول زیر نهفته است:
← فعلیت در فلسفه زبانی، نه فقط تحلیل زبانی
← کشف یک کل بهم بسته (یک میثاق و یا چسب سازمانی) که اعضای سازمان را بهم مرتبط مینماید
← نظامات جدید به جای نظامات قدیم
← خاتمه دادن به رقابتهای ایدئولوژیک کارکنان و تفاهم بر سر مفاهیم عالیه مشترک
← ایجاد یک نظام ارگانیکی با خرد اجتماعی و اخلاقی لازم (هنجارهای جدید فرهنگی)
← مشروعیت و مقبولیت سازمان برای کارکنان و مشتریان (متضمن هزینه – فایده اجتماعی)
هویت سازمانی از ایدئولوژی سازمانی سرچشمه میگیرد و به شرح ذیل تعیین میشود:
← ایجاد نهادهای استراتژیک با فراگردهای دائمی، حرکت های فکری، توافقات جمعی
← ایجاد سازمانی با پویائی گروهی و طرح مفروضات اساسی (تازه پردازیها) و اثر بخش
← بازاندیشی بنیادین در طرح ها، ذهن ها و پیش داوریها
← ایجاد نظامات جدید مدیریتی و سازمانی
← ایجاد فرهنگ نوین سازمانی در فعالیتهای مرتبط
آیندهنگری یا چشمانداز آذرآب به شرح ذیل میباشد:
ارزشهای مرکزی:
← توسعه و تقویت روحیه و ارزشهای اسلامی کارکنان
← رشد و ارتقاء جامعۀ صنعتی با تکیه بر ارزشهای اسلامی
← اعتلای عزت نفس و توجه به کرامت انسان
← اصل خودباوری و خود اتکائی
← دستیابی به انسانهای خلاق و چند بعدی از لحاظ تخصصی
قصد و عزم:
صنایع آذرآب باید در دنیای صنعت بدرخشد.
ورود به بازارهای جهانی
ایجاد توانمندی بینالمللی در صنعت سنگین و جلب رضایت مشتریان در جهت تسخیر بازارهای هدف
همسو شدن با تکنولوژی های بینالمللی و ایجاد تحول در صنایع اساسی
اهداف جاه طلبانه (BHAGS):
تبدیل آذرآب به یک شرکت پیمانکار عمومی (I.G.C)
تبدیل شرکت آذرآب به یک شرکت با تکنولوژی برتر
چشم انداز:
تسخیر بازارهای ملی و منطقهای
پیشتاز صنایع سنگین در منطقه
توانمندی بینالمللی درصنعت سنگین
دستیابی به رشد متوسط سالانه 20% در فروش محصولات و خدمات